ترس (Fear) چیست؟ آیا امکان کنترل آن موجود است؟

در شرایط حاضر که ورودیهای رعب آور بسیار زیاد شده است شاید بد نباشد بار دیگر به فرایند ترس و چگونگی کنترل آن اشاره‌ای کنیم.
تعریف ترس از نظر روانشناسی:
۱. ترس احساسی است که بر اثر خطر یا تهدید درک شده ایجاد می‌شود و باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و در نهایت تغییر رفتاری مانند فرار، پنهان شدن یا جمود نسبت به حوادث درک شده‌ی آسیب زا می‌شود. در انسان و حیوان، ترس با روند شناخت و یادگیری تعدیل می‌شود.

۲. ترس احساسی به شدت ناراحت کننده ناشی از قریب الوقوع بودن خطر، شر یا درد است. تهدید ممکن است واقعی یا خیالی باشد.

ترس عمدتا از یک دانستن بر میخیزد (بقول قدما ترس از عقل است!) از یک تجربه یا دانش. مثلا رها کردن یک نوزاد در قفس شیر ترسی بیشتر رها کردنش در گهواره ایجاد نمی‌کند!
بهمین دلیل این ترس موجود در جامعه، بخاطر تجربه بیماری و دیدن و شنیدن مرگ و میرهای ناشی از آن است و باز هم همانگونه که می‌دانید این ترس در میان کودکان بسیار کمتر است مگر از دیدن ترس والدین خود.
اما چه عواملی می‌تواند آن را کنترل کند؟ شاید یکی از اصلی ترین عوامل همان سطح هشیاری معروف یا Conscious Level باشد در جدول دکتر هاوکینز اعداد پایین تر از ۲۰۰ می‌تواند اثرات تخریبی فراوانی را بر روان شخص بگذارد. اما به زبان ساده تر چه عواملی این سطح هشیاری را پایین می‌آورند؟
خاطرات، وقایع، رسانه ها، قصه ها و هر ورودی دیگری می‌تواند ارتعاش شما را بسمت پایین سوق دهد و آنچه در برابر این هجمه می‌تواند شما را مقاوم کند سپر های شماست.
این سپرها چه هستند؟
آگاهی، عبادت، امید، توکل، باورهای مثبت، خوش بینی آگاهانه و نظایر آن.
اما در این میان اگر بهر علت سپرها ضعیف یا از دست رفته باشند آیا راه نجاتی نیست؟
آیا اگر کسی ترسی دارد محکوم است به ترس تا ابد؟…
البته که راهی هست. بلطف خداوند درمانهای انرژیک می‌توانند:
سپرهای افتاده را شناسایی کنند و آنها را ترمیم کنند
به افزایش عدد سطح هشیاری کمک فراوانی کنند
زخمهای روان را شناسایی و درمان کنند
و شخص را به اذن خداوند نجات دهند.
اینگونه روشها، شاید معجزه آمیز ترین روشهایی هستند که در کوتاه ترین زمان بدون نیاز به داروهای مخرب شیمیایی قادرند بطور ریشه‌ای مشکلات روانی را درمان کنند.

درباره نویسنده مشاهده تمام پستها

خودآرامی نوین

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *